Recruitment in de zorg 2.0

 

Zie jij recruitment nog als afdeling die alleen maar vacatures uitzet en cv’s screent? Dan is het hoog tijd om erachter te komen dat het zoveel meer is. Recruitment is namelijk van een werkgeversmarkt naar een kandidatenmarkt gegaan en dat betekent een flinke omschakeling voor deze afdeling. Zorgstroom-recruiters Roos Slagboom en Carien Midavaine vertellen erover.

 

“We zijn ons de laatste jaren steeds meer gaan profileren”, begint Carien. “Niet door te roepen dat we de beste of meest unieke zorgaanbieder zijn, maar gewoon door te laten zien wie we zijn, wat we doen en wat we voor (toekomstig) medewerkers kunnen betekenen. Dat is namelijk heel veel. We halen alles uit de kast om voor iedereen met een hart voor de zorg een plekje te vinden.” Roos vult aan: “We willen mensen helpen om samen hun loopbaan te ontwikkelen.”

Loopbaan

Die loopbaan begint al bij het eerste sollicitatiegesprek. Roos: “We nemen echt de tijd om de kandidaat te leren kennen en
leveren altijd maatwerk. Als iemand niet geschikt blijkt voor een functie, kijken we verder of er nog andere mogelijkheden zijn. Soms zijn er vacatures die wel passen en kan de kandidaat via Zorgstroom opleidingen volgen om uiteindelijk toch door te groeien. Ook mensen zonder zorgervaring kunnen bij ons terecht. Starters en zij-instromers kunnen beginnen in ondersteunende functies en zelfs een volledig opleidingstraject voor verzorgende bij ons volgen.”
 

Ervaar en ontdek

Niet iedereen weet zeker of een zorgbaan wel bij hem of haar past. “Dit helpen we ze dan graag ontdekken”, zegt Carien. “We beantwoorden hun vragen, delen verhalen van onze medewerkers en bieden aan om een keer mee te lopen op een afdeling. Als dat niet kan, bijvoorbeeld in de situatie met het coronavirus, dan maken medewerkers filmpjes. Zo kun je toch even meekijken.”

 

Onboarding

Eenmaal bij Zorgstroom aan het werk, worden nieuwe medewerkers niet aan hun lot overgelaten. “We vinden het belangrijk dat ze zich welkom voelen en een goede start maken. Daarom ontwikkelen we een ‘onboarding-programma’, waarbij we
hen de eerste periode na de start goed begeleiden. Op die manier hopen we nieuwe medewerkers langdurig aan onze organisatie te binden”, vertellen de enthousiaste recruiters.
 

Communicatie

Om te laten zien wat Zorgstroom te bieden heeft aan kandidaten, is goede arbeidsmarktcommunicatie nodig. “Daarin werken we nauw samen met onze collega’s van de afdeling Marketing & Communicatie”, legt Carien uit. “We combineren onze expertises en komen samen tot creatieve communicatieplannen. Dit doen we voor zowel on- als offline campagnes, waaronder de succesvolle vakantiekrachtencampagne.” De website werkenbijzorgstroom.nl en social media maken een belangrijk onderdeel uit van de communicatiemiddelen. Roos: “We delen er niet alleen vacatures, maar ook mooie verhalen van onze eigen ambassadeurs. Zij zijn uiteindelijk de experts die kunnen vertellen over wat ze in de praktijk meemaken. Veel effectiever dan slechts het delen van een vacature. In samenwerking met een gespecialiseerd bureau zijn we bovendien volop bezig met het optimaliseren van ons online bereik. Aan de hand van resultaten sturen we steeds bij om het nog beter te doen.”

Passie

En zo is het werk van recruitment veel breder en, wat Roos en Carien betreft, ook veel leuker geworden. “Als je ziet dat, na al je inspanningen, iemand echt op zijn plek zit en geniet van het werken in de zorg, geeft dat ontzettend veel voldoening. Dat is nou exact waar we het voor doen”, aldus Roos. Voor Carien is dat niet anders. “We leren kandidaten nu veel beter kennen en horen hun persoonlijke verhalen en motivatie. Het geeft echt een kick als je iemand zijn passie kunt laten ontdekken.”