Van verkoopmedewerkster naar leerling IG

 

Na vijf jaar gewerkt te hebben in de detailhandel, was Loes Knol (26) toe aan een nieuwe uitdaging. Ze besloot het roer volledig om te gooien en maakte een carrièreswitch. Sinds februari 2019 werkt ze als leerling IG bij Zorgstroom. Een functie die haar op haar lijf geschreven is!

Een nieuwe uitdaging

Dat Loes ervoor zou kiezen om in de zorg te gaan werken, had ze van tevoren nooit gedacht. Loes: “In 2013 rondde ik mijn opleiding marketing & communicatie af bij Scalda. Dit was een brede opleiding waarmee ik allerlei kanten op kon. Toch had ik na het behalen van mijn diploma nog niet precies voor ogen waar ik wilde werken. Ik besloot een tussenjaar te nemen en ging als verkoopmedewerker in een kledingwinkel aan de slag.” Hoewel het plan was om na het tussenjaar verder te kijken naar een andere baan, besloot Loes haar baan te behouden. “Na het vertrek van een collega kreeg ik er meer taken bij. Als visual merchendiser was ik verantwoordelijk voor de aankleding van de etalage en de winkel. Ondanks dat ik veel plezier had in m’n baan, was ik na vijf jaar toch toe aan iets anders”, legt Loes uit.

Tijdens mijn opleiding word ik getraind in het herkennen van bepaalde ziektebeelden. Super interessant, maar vooral ook erg belangrijk!

Omscholing: een unieke kans

Een vriendin van Loes is werkzaam in de gehandicaptenzorg. Loes: “Hier had ik altijd enorm veel bewondering voor. Op een gegeven moment ging het bij mij ook kriebelen. Het leek mij erg bijzonder om op deze manier iets te kunnen betekenen voor anderen.” Om daadwerkelijk deze stap te nemen, moest ze wel het een en ander regelen. “Voor een functie in de zorg moest ik omgeschoold worden. Ik woonde inmiddels op mezelf en kon niet zomaar stoppen met werken om een voltijd opleiding te gaan volgen. Toen ik hoorde dat je bij Zorgstroom kunt werken en leren tegelijkertijd, was ik direct overtuigd. Dit was echt iets voor mij!” Voordat Loes daadwerkelijk aan de slag ging als leerling IG, liep ze eerst een dagje mee om te ervaren hoe het is om in de zorg te werken. “Dat ik deze mogelijkheid kreeg, vond ik echt fijn. Omdat de zorg nieuw voor mij was, was dit een goede manier om kennis te maken met het vak. Een collega nam me mee naar haar cliënten in Middelburg. Na deze dag had ik een goede indruk van mijn toekomstige functie. Ik was direct enthousiast en kon niet wachten om te beginnen!”

Combinatie theorie en praktijk

Loes werd aangenomen als leerling IG. “Ik heb een contract van 27 uur, waarvan ik 24 uur werkzaam ben bij team Arnemuiden 2. De overige drie uur besteed ik aan mijn opleiding”, vertelt Loes. Die combinatie bevalt erg goed: “Ik heb al veel geleerd over anatomie en fysiologie. Daarnaast word ik ook getraind in het herkennen van bepaalde ziektebeelden. Zo leer ik onder andere wat de eerste signalen van dementie zijn, wat voor effect dit heeft op iemand en hoe ik deze kennis kan toepassen in mijn werk. Super interessant, maar vooral ook erg belangrijk.” Na het behalen van haar diploma kan ze twee kanten op: een functie in de maatschappelijke zorg of aan de slag als verzorgende IG. “Momenteel ligt bij mij de focus op de verzorgende kant in de thuiszorg. Ik bezoek mensen die nog thuis wonen, maar bijvoorbeeld hulp nodig hebben bij het aankleden, douchen en het innemen van medicijnen. Maar ook het aan- en uittrekken van steunkousen en verpleegkundige handelingen waarvoor ik bevoegd en bekwaam ben, behoren tot mijn takenpakket. In het tweede jaar van mijn opleiding komt wondzorg daar nog bij. Uiteindelijk lijkt het mij leuk om de verzorgende kant van de functie te combineren met maatschappelijke zorg. Dan kan ik ook aan de slag bij de dagbesteding. Zo leer ik cliënten ook op een andere manier kennen.”